MH-68A Stingray / Agusta A109E Power (US Coast Guard)

 

Podstawowa wersja śmigłowca A109 została poddana głębokiej modernizacji, tak powstała wersja A109E ”Power”. Kadłub maszyny poddano modyfikacjom mającym na celu poprawienie charakterystyk aerodynamicznych. Chowane podwozie przekonstruowano i wzmocniono. Zastosowano alternatywne silniki, które współpracują z nową, tytanową głowicą z elastycznymi przegubami elastomerowymi oraz kompozytowymi łopatami wirnika. Wszystkie te zmiany radykalnie zwiększyły manewrowość śmigłowca oraz poprawiły jego osiągi. Prototyp oblatano w 1995 r. i wkrótce potem ruszyła produkcja seryjna.

Od 2000 r. US Coast Guard używa wersji MH-68A ”Stingray” do zwalczania przemytu narkotyków oraz ochrony portów morskich i instalacji wydobywczych.


Konstrukcja:

Ośmiomiejscowy śmigłowiec w układzie klasycznym o konstrukcji metalowej z użyciem materiałów kompozytowych.

Wirnik czterołopatowy przegu­bowy o konstrukcji metalowej. Łopaty o konstrukcji przekładkowej, klejonej, kompozytowe.

Kadłub o konstrukcji półskorupowej. Kabiny zakryte.

W tyle kadłuba zamocowany jest przestawialny statecznik poziomy. Statecznik pio­nowy składa się z dwóch skośnych, trapezowych segmentów.

Podwozie kołowe chowane w locie lub stałe- dostosowane do montażu krótkich nart.

Dane techniczne A 109E ”Power”:

Średnica wirnika nośnego- 11,0 m, długość całkowita, z obracającymi się wirnikami-13,04 m, długość kadłuba- 11,45 m, wysokość całkowita, z obracającymi się wirnikami- 3,5 m.

Masa własna- 1570 kg, masa startowa max- 2850 kg.

Prędkość max- 311 km/h, prędkość przelotowa- 285 km/h, wznoszenie- 9,8 m/s, pułap zawisu z wpływem ziemi- 5060 m, zasięg max- 965 km, czas lotu max- 5 h 4'.





Komentarze