Eurocopter EC-665 Tiger UHT 9812
Dwumiejscowy śmigłowiec, w klasycznym układzie jednowirnikowym ze śmigłem ogonowym, o konstrukcji metalowo-kompozytowej.
Wirnik nośny czterołopatowy. Łopaty osadzone są w półsztywnej głowicy. Łopaty o obrysie prostokątnym ze skośnymi końcówkami o konstrukcji kompozytowej. Śmigło ogonowe trzyłopatowe umieszczone z prawej strony śmigłowca. Łopaty śmigła ogonowego mają obrys prostokątny ze skośnym zakończeniem i wykonane są z materiałów kompozytowych.
Kadłub składa się z części przedniej, środkowej oraz tylnej. Wszystkie części kadłuba mają przekrój prostokątny. Przedni fragment zawiera kabiny pilota i operatora, posiada konstrukcję skorupową. Część środkowa obejmuje przedziały silnikowy, przekładni głównej, zbiorników paliwa oraz wyposażenia elektronicznego. Z obu stron części środkowej umieszczono niewielkie skrzydła o obrysie trapezowym, konstrukcji dźwigarowej (aluminiowe dźwigary i żebra z włókien węglowych, całość osłonięta pokryciem z włókna węglowego). Tylna część kadłuba to belka ogonowa zakończona trapezowym statecznikiem pionowym z zamocowanym statecznikiem poziomym zakończonym dwoma płytami brzegowymi. Zespół statecznika poziomego ma konstrukcję skorupową z włókna węglowego wzmocnionego kevlarem. Kabiny pilota i operatora uzbrojenia zakryte, ustawione w układzie tandem, z przewyższeniem drugiej kabiny. Załoga zabezpieczona jest przed skutkami ostrzału z broni o kal. do 12.7 mm specjalnie wzmocnionym pokryciem kadłuba oraz przez płyty foteli.
Podwozie stałe, kołowe, trójpodporowe z tylnym punktem podparcia.
Wyposażenie- instalacje: hydrauliczna, elektryczna oraz klimatyzacyjna.
System pilotażowo-nawigacyjny w wersjach UHT i HAP- bezwładnościowy układ nawigacyjny zbudowany w oparciu o żyroskopy laserowe, dopplerowski system nawigacyjny CMA 2012 firmy Teldix oraz dwa sensory magnetyczne (czujniki żyrobusoli) firmy Thales Joint and Land Systems, odbiornik GPS oraz radiowysokościomierz (oba) z firmy Thales Joint and Land Systems. System sterowania lotem w czterech stopniach swobody firmy Nord-Micro. Załoga została wyposażona w hełmy z układami zobrazowania i celowniczymi: Francja- hełmy Topowl firmy Thales, a Niemcy hełmy HIS opracowane przez BAE Systems i Teldix. System nawigacyjny na niemieckich śmigłowcach UHT (tylko na tej wersji) dysponuje niewielkim układem obserwacji w podczerwieni PSU montowanym pod nosową częścią kadłuba. Początkowo był to system PSU Mk 1 firm EADS LFK i Sagem, później zastąpiony przez PSU Mk 2 firmy Galileo Avionica.
System kierowania ogniem:
- UHT- głowica obserwacyjno-celownicza Osiris firmy Sagem Defense and Security Division, która zawiera kamerę termowizyjną drugiej generacji IRIS, kamerę telewizyjną światła szczątkowego wykorzystującą efekt sprzężenia ładunkowego (CCD) oraz dalmierz laserowy,
Dane techniczne UHT:
Średnica wirnika nośnego- 13,0 m, długość kadłuba- 14,08 m, długość całkowita- 15,8 m, wysokość całkowita- 5,2 m.
Masa własna- 4200 kg, masa startowa- 5300-6100 kg.
Prędkość max- 260 km/h, prędkość przelotowa- 230 km/h, wznoszenie- 640 m/min, pułap- 3200 m, zasięg- 800-1280 km.
Komentarze
Prześlij komentarz